torsdag 23. oktober 2014

Riskrem! Påtide med litt dessert :-)

Det er fortsatt torsdag, blitt litt utpå kvelden her i heimen. Etter en fantastisk smakfull wok-opplevelse, for ikke å nevne sunn og lett, så har vi komt frem til at det er OK å unne seg litt dessert i dag. Etter forrige ukes risgrøt med plenty rester, så har vi da muligheten til å mekke sammen litt riskrem med rød saus. Yummy, fristende? ;-)

Her er det du trenger!

- Risgrøt
- Vaniljesukker
- Sukker
- Fløte
- Frossne bær
- Vann
- Melis




1. Jeg brukte 2 dl kremfløte i en bolle, tilsatte 1 ts vaniljesukker og en flat spiseskje med vanlig sukker og pisket det sammen til stivpisket krem.
Så blandet jeg inn 2 dl med risgrøt i kremmen, rør om og vend, fiks ferdig riskrem.



2. Rødsausen er også ganske enkel. Jeg tok 200 gram frossne jordbær og 100 gram med frossen skogsbærblanding (Rips, bjørnebær, solbær og bringebær), for å sette mitt eget lille preg på sausen. Jordbær vil bli dominerende smak. Sånt velger en selv. Kok opp 300 gram bær med ca 110 gram melis og 1 dl vann. La alt koke opp ilag og la koke i noen minutter. Avkjøl sausen, og bruk stavmikser eller lignende (for den som er heldig å ha det) til å få en fintflytende rød saus. I mitt tilfelle vil jeg prøve å mose og mikse som best med det jeg har, og sile av.



Klart til servering :-)

Hildegunn & Joachim

1 kommentar: