fredag 24. oktober 2014

Fletteloff

Jaja, da skal jeg bake brød. Jeg har bakt brød før, men ikke så mange så jeg starter med loffen fordi den er enklere :) Her er det masse penger å spare viss man vil, så smaker det jo også bedre med hjemmebakt brød!

For 1 brød trenger du:
- 4,5 dl Skummet melk
- ca. 25 g gjær
- 2 ss sukker
- 1 ts salt
- 2 ss margarin
- ca. 600g hvetemel



1. Først smelter du smøret i en panne, deretter heller du melken over smøret. Dette varmer du opp til 37,5 grader celcius, du kjenner at det er varmt nok med å ha litt av blandingen over undersiden av håndleddet ditt og det føles ca. like varmt ut som kroppen din.

2. Bland sammen gjæren, sukkeret, saltet og litt av melet i en bolle, jeg hadde også noe spisskummen i dette, men bare en liten dert.

























4. Når melken er passe varm heller du det over i bollen med resten og røren ut melet slik at det ikke er noen klumper der. Ha litt og litt mel oppi mens du blander ut. Til slutt må man bruke litt god gammeldags håndkraft og kna den godt. Pass på at deigen ikke blir for fast, den skal slippe bollen, men ikke vere hard.

5. Sett den til heving på en lun plass, og la den heve til dobbelt størrelse. Ta den så ut og kna ut alle luftlommene som er der, så setter du den til heving enda en gang til dobbelt størrelse.



6. Når den er ferdig hevet elter du den litt forsiktig i bollen før du legger den på bordet. Pass på å ha litt mel tilgjengelig slik at den ikke fester seg :) Jeg delte deigen i tre deler og rullet de ut som lange pølser, deretter lagde jeg en flette av de tre delene. Man begynner gjerne på midten så blir det en flette hver vei. Stapp endene under brødet.



7. Ha det i en form eller på ett brett, pensle med pisket egg, og ha det i ovnen på nederste hylle på 225 grader. Legg gjerne en plate øverst i ovnen slik at brødet ikke blir brent på toppen. Loffen skal stå der i 25-30 minutt, så er det bare å sette den til kjøling. Viss man vil ha en litt mjukere skorpe på brødet er det bare å legge ett fuktig hånkle over loffen når du tar den ut av ovnen.





Fiks ferdig :)

Kjenner det etter at jeg har smakt på den at det skulle gjerne ha vært litt mer krydder i denne loffen. Får bare prøve seg fram til man finner noe man liker :)

Hildegunn & Joachim

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar