fredag 24. oktober 2014

Halvfint brød med paprikapulver!

Fikk litt bakeånd i meg i dag og bestemte meg for å lage mere brød enn bare en loff! Så det ble noe litt grovere for å teste ut egenskapene mine :) Jeg kan dessverre ikke si hvor mye jeg brukte av alt fordi det vart litt sånn her og sånn der, men skal vertfall gi en ide om hvordan det ble.

Du trenger:
- ca. 4 dl grovmalt rug og hvete- blanding
- ca 1 kg sammalt hvete finmalt
- 4 dl melk
- 6 dl vann
- 1 pakke tørrgjær
- 1 ss olivenolje
- 2 ss lys sirup
- 2 ts salt
- 2 ss paprikapulver
- 1 ts oregano
- 2 ss sukker

Så jeg bare gjør som jeg vanligvis gjør, slenger ting oppi og håper på at det smaker godt :p neida, jeg har jo en viss peiling på smakene, men det er alltid kjekt å prøve noe nytt.



1. Varmet opp melk og vann til kroppstempratur, altså 37 grader celsius.

2. Blandet sammen gjær, mel, salt, paprikapulver, oregano og sukker i en bolle, Hell deretter den oppvarmede melken/vannet oppi bollen og rør godt inn. Så tar du olje og sirup og blander det inn i blandingen.

3. Fyll på med mel til deigen slipper taket på bollen, jeg måtte da ta den ut på benken og kna den der for jeg har visst ikke store nok boller til det :p

4. La den heve en god stund 40-50 minutter før du knar den en gang til og setter den til heving en andre gang. Da er det bare snakk om en 25-30 minutter før du kan fortsette.

5. Ta ut deigen på bordet og del den i tre, elt litt forsiktig og form brød av deigene og ha dem i en form. Så spruter du litt vann over før du strør noe hvetemel over dem. Sett dem så til etterheving en 20 minutter. Jeg bestemte meg for å smøre på pisket egg før jeg hadde dem i ovnen. Der stod de i ca 45 minutter på 200 grader.

6. Jeg bruker å ta noen fuktige håndkle rundt brød etter at de er ferdige slik at de ikke får en alt for har skorpe på seg.



Håper det har inspirert noen til å bake, kom gjerne med innslag om hva du syns er det beste brødet!

Har enda ikke smakt på brødet, og det blir nok ikke før i morgen tidlig, men da skal jeg kom tilbake med en kommentar på hvordan det smakte og flere bilder såklart :)

Brødet smakte kjempe godt! Blir nok flere sånne brød i framtiden ja!



Joachim og Hildegunn

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar