fredag 12. desember 2014

Julegløgg for den voksne ;-)

I julehøytiden er det veldig mye god mat, kaker og ymse desserter.
Men man må ikke glømme, at det også er en del godt å drikke ;-)

Med det skal jeg også være litt vel voksen, og tilføye: drikk i moderate mengder!

Det til side, påtide med litt gooood julegløgg!!

Når du kjøper gløggen på butikken, så står oppskriftene mer eller mindre på flasken. Der står ikke noe i detalj, men der står hvor mye av hva du skal plande i deler per del gløgg. For den som forstår hva jeg snakker om her.

Jeg liker godt å prøve meg frem, så jeg blander litt her, og jeg blander litt der :-)



Du trenger:

- 1 flaske tomtegløgg (1 liter)
- 1 rimelig type rødvin (for å tilføye her, så kjøpte jeg en norsk en som kalles for julerødvin, mild og god).
- 1 halvflaske smirnoff vodka
- En god neve mandler
- En god neve rosiner

Jeg skal ikke her fortelle deg hva du skal gjøre, for her blandet jeg etter min smak, og selvfølgelig smakte på etterhvert som jeg blandet.

1. Legg mandler i varmt vann, og skrell av skallet når de har bløtnet etter en liten time.
(Du får kjøpt ferdig mix på butikken med mandler og rosiner. Men min mening, er at det ligger litt tradisjon i å gjøre alt på egenhånd. Sett på noe julemusikk, ta deg en øl, og skrell ivei!

2. Blandingen min!
- 6 dl tomtegløgg
- 4 dl rødvin
- 3 dl smirnoff vodka
- 6 dl vann
Sånn ca. Smak deg frem.

3. Hell hele blandingen i en kasserolle, all væsken, skrellede mandler og rosiner. Husk på, det skal ikke kokes!! Da forsvinner alkoholen. Det skal varmes rolig opp, belag deg på at det tar litt tid. Du kan kjenne på, men du ser også at den er varm når det begynner å ryke. Rør om av og til, så varmen blir jevn.



Server på den måten du finner best, helst i kopper da, eller glass som er ment for varm drikke :-)

Ha en fin kveld!

Joachim & Hildegunn

4 kommentarer:

  1. Hvor mange er denne oppskriften beregnet til?

    SvarSlett
  2. Heisann og hoppsann nå gleder vi oss 🤗

    SvarSlett
  3. God førJul... Jeg skal lage denne,, 06.12.2021.. skal bruke en pose Gløggmix..

    SvarSlett