lørdag 25. oktober 2014

Ekte frokost for en lørdags formiddag.

Tenkte jeg skulle legge ut ett lite innlegg som handler om frokost.
Nå er det da godt utpå formiddagen, men det er lørdag, så det er helt greit :-)
Frokost kan mange tenke på som ett kjedelig måltid, som egentlig bare er en nødvendighet for å komme seg gjennom dagen.
Sånn kan jeg føle det av og til også, men ikke i dag! Nei i dag skal jeg lage eggerøre :-D
Eggerøre var det første jeg som liten gutt på rundt 9 år, lærte av min mor å lage (som var litt mer komplisert enn brødskive med pålegg). Bare synd at gressløken vår er død... R.I.P.
Menmen,
Dette trenger du for 3 porsjoner:

- 5 mellomstore egg
- Ca 5 ss lettmelk
- En god klype salt
- Liten klype pepper
- Ett par kakk av karrien
- En god klype gastromat
- En ok klype grillkrydder
- Gressløk (mengden bestemmer du selv)

Hvis du, som meg, ikke har gressløk tilgjengelig, bruk litt hakket purreløk :-)



1. Først tilsetter du 5 egg og 5 ss lettmelk i en liten bolle eller skål, samtidig som du hakker klar gressløk eller purreløk. Dette skal piskes sammen kjapt med kraftig hånd og en gaffel.

2. Når egg og lettmelk er pisket sammen, tilsetter du alt av krydder. Pisk sammen. Eggerøre er mye å føle seg frem når det gjelder krydder og smak, så bare prøv å husk sånn ca hvor mye du bruker til neste gang du lager. Da er det lettere å gjøre små endringer om du trenger det.



3. Sett stekepannen på litt mer enn middels varme. Her brukes stekesmør, ikke olje! Når stekepannen er varm nok, tilsettes eggerøren. Rør om ett par ganger og deretter tilsett løken før den blir stiv.




Så enkelt er det! Valgfritt kan du tilsette litt revet ost før du tar den av platen, vend ett par ganger så osten smelter inn i eggerøren.
Server på en skive, gjerne med vanlig kokt skinke på bunn, eggerøre i midten og noen agurkskiver på toppen.
Ser godt ut?





Bon Appétit!

Joachim & Hildegunn

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar