onsdag 5. november 2014

Mild Karrigryte

I dag stod det karrigryte på menyen, og jeg har min egen karrigryte som jeg lager, eller det kan vel også brukes som en saus viss man vil. Veldig enkel å lage og smaker utrolig godt, det er vertfall det samboeren sier så da satser vi på det :p

Det du trenger er:
- Kyllingfilet
- Melk
- Hvetemel
- Margarin
- Mat og Kremfløte
- Sjampinjong
- Paprika
- Løk
- Purreløk
- Oregano
- Paprikapulver
- Kajennepepper
- Salt
- Pepper
- Spisskummen
- Karri
- Ris

Nå laget jeg litt ekstra for vi liker å ha litt rester til en annen dag, som middag eller lunsj.

1. Først så koker du opp ris som anvist på pakningen. Jeg laget til for fire porsjoner her.

2. Skjer kyllingfiletene i terninger, vi brukte 3 kyllingfileter. Deretter steker du dem på middels sterk varme, og så kan du sette dem til siden, det er ingen fare for de skal opp i gryten etter hvert.



3. Hakk 1/2 løk og 1 sjampinjong i biter og ha det i en gryte med en god del margarin, ca. 2-3ss. La dette surre litt og tilsett krydder. Er ikke helt sikker på hvor mye jeg brukte, men skal gi dere en viss formening om det. Så ca. 2ts karri, 2ss paprikapulver, 1/2 ts kajennepepper, 1/2 ts spisskummen, 1ts oregano, så tar dere salt og pepper etter egen smak :) Bland dette godt inn i smøret.

4. Ha deretter 2 toppet ss med hvetemel i pannen og bland det godt inn før du heller på med fløte og melk. Jeg brukte en hel pakke med matfløte og en litt kremfløte.


5. Etter at det har kokt litt kan du tilsette ca. 5cm med purreløk og 1/2 paprika som er finhakket. Så brukte jeg så mye melk som jeg trengte, det ser du på tykkelsen på gryten, du kan også bestemme deg for å ha den tykkere og dermed bruke mindre melk. Dette gjør du som du føler for :) Jeg tilsatte melken litt etter litt for å passe på at gryten ikke ble for tynn.

6. La dette koke i en fem minutter før du tilsetter kyllingen. Da er det bare å la det koke noen minutter til slik at kyllingen er god og varm.

Da er det bare å øse opp og servere!


Bon Appétit :)

Hildegunn & Joachim

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar