lørdag 15. november 2014

Hjemmelaget sjokoladeis!

Hei og hopp!
Så var det jaggu en ny dessert!
I dag som sagt tidligere på dagens middagsmeny, så laget jeg en liten "romantisk" middag til min kjære bedre halvdel. Desserten var en overraskelse, som jeg forsåvidt brukte lang tid på å finne ut av at jeg skulle lage.
Litt kresen i dessertveien er hun, men det er helt okej! :-) Jeg laget jo sjokoladeis! Slår ikke det an så veit ikke jeg. Men her er den :-)

Tidsmessig er den grei, tar ca 30 minutter å lage og rundt 3-4 timer i fryseren. Må belage deg på å bruke litt av kjøkkenets verktøy, siden det er litt komponenter som skal lages hver for seg ;-)

Du trenger!

- 4 egg
- 2 dl kremfløte
- Melis
- Kakaopulver
- Melkesjokolade
- Sukker


Kort om eggene! De skal deles opp litt hver for seg og brukes på forskjellige tidspunkt. Kort fortalt, så trenger du 2 eggeplommer og eggehviten fra 4 egg.

Slik gjør du!

1. Bruk 2 eggeplommer i en stor bolle (denne bollen skal følge deg hele veien). Bruk en visp og visp sammen de 2 eggeplommene og 2ss melis til en eggedosis.


2. Hell 2dl kremfløte i en annen bolle, bruk gjerne mikser her, så går det fort. Miks den sammen til stivpisket krem.

3. Bland ut 2ts kakaopulver i bittelitt kokende vann. Jeg brukte en godt vasket krukke etter tacosaus, der jeg ristet blandingen godt.

4. Tilsett kremen og kakaoblandingen i eggedosisen, bruk vispen og visp sammen godt. Den vil nå bli mer eller mindre tyktflytende.







5. Grovhakk rundt 1/3 av en melkesjokolade-plate. Legg den hakkede sjokoladen i blandingen din og
rør den inn.


6. Finn frem en ny bolle! Hiv oppi de to eggehvitene fra tidligere, i tillegg deler du eggehviten fra plommen av to egg til. Altså eggehvite fra 4 egg tilsammen. (De to resterende plommene har du ikke bruk for).

7. Jeg tilsatte 1ts sukker til eggehviten før jeg pisket den sammen. Eggehviten skal stivpiskes på samme måte som kremfløten. Du veit den er stivpisket når du kan snu på bollen uten at eggehviten beveger seg.

8. Bruk en slikkepott og tilsett eggehviten i hovedblandingen din. Velt om blandingen til all eggehviten er blandet inn, det tar litt tid, men verdt det! ;-)



9. Hell over hele greia i en form. Jeg brukte en brødform til dette formålet, funket som bare det! Sett den i fryseren og la den stå i 3-4 timer. Da er den klar til servering til etter middagen :-)



Bon appétit!

Joachim & Hildegunn

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar