lørdag 28. februar 2015

Stekt ris til lunsj! Noe så utrolig godt!

Litt sånn restelunsj og det man har i kjøleskapet. Du kan bruke rester av ris som du hadde til middag i går eller bare koke ny ris. Jeg er utrolig glad i stekt ris, og kunne nok levd på bare det lenge :)
Her tok jeg bare det jeg hadde i kjøleskapet og kastet det inn med risen. Du kan ha så mye godt i denne retten at du får bare se hva du har i kjøleskapet.


2 porsjoner, dette var det jeg brukte:
- ris (nesten 2 porsjoner
- 1/4 paprika
- 1/4 løk
- 6 cm purre
- 2 egg
- 2 ts karri
- 2 ts oregano
- 1 ts basilikum
- 1 ts timian
- 1 ts gastromat
- 1 1/2 ts pepper
- salt (både når jeg kokte risen og i eggene)

1. Først koker du ris eller så har du ris fra før.

2. Finhakk paprika og løk, og skjær purre i ringer.

3. Pisk egg og tilsett litt melk, for da blir den litt luftigere. Ha deretter alt krydderet i eggene og pisk godt.

4. Begynn med å steke løken, stek den til den blir blank og tilsett deretter risen. Du må bruke litt smør for risen fester seg fort til stekepannen. Deretter tilsetter du purre og paprika. La det steke eit par minutter før du tilsetter de piska eggene. Bland risen godt inn i eggene og la det steke til det ikke er noe flytende igjen,



Andre ting som du kan tilsette viss du har det hjemme er sopp, mais (veldig godt), squash, spinat, skinke, eller det du måtte like :)

Serveres med en gang!

Bon appétit :)

Hildegunn og Joachim


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar